Rigtig mad gir go’e ben - Helsinge Rundt på Cykel - Cykelmotion til alle!
Vis oversigten | Gå til forsiden

Rigtig mad gir go’e ben

Af Cykelkokken (fra programmet i 2002)

Det gælder om at bruge kostpyramiden, når man vil i form. Meget af det grove og lidt af det fede, søde. Kulhydrater er det brændstof, vi bruger, når vi trækker vejret og bevæger os — cykler f.eks. Der er kulhydrater i pasta, mel- og sukkerprodukter. Protein er musklernes mursten. Det får vi bl.a. fra kød, fisk og mælkeprodukter. Og stærke muskler — især i lår, lægge og baller — har vi brug for, når vi cykler. Fedtet er vigtigt, fordi det formidler optagelse af visse vitaminer i organismen. Men der sundt og usundt fedt. Det sunde får vi. bl.a. fra fisk og planter. Det usunde fra kød/flæsk og mælkeprodukter. Fedtprocenten er vigtigst at holde øje med, hvis man vil leve lidt lettere.

Her er et par retter, hvor kulhydrat, protein og fedt fordeler sig, som de skal, når man vil have gode ben til cykelturen ... og flotte ben på diskoteket.

Kalkun i kinasovs (2 pers.):

I porre, I gulerod, ½ squash, 50 g spirer, 1½ spsk. olivenolie, 250 g kalkun i strimler, salt og peber. Sovs: 1½ spsk. Maizena, 2 ½ spsk. brun Farm, 2½ spsk. sojasauce, 2½ spsk. vineddike, 1½ spsk. appelsinsaft og 1 dl. vand.

Porre og gulerod snittes tyndt, squashen i små tern. Maizena, farin, soja, eddike, saft og vand røres sammen. Olien varmes i en gryde. Kød, porre og gulerod svitses i 3 min, ved høj temperatur. Squash og spirer blandes i med sovsen, simrer i 7 min, og krydres m. salt og peber: Spis, tomatsalat og/eller brød til.

Bayersk kartoffelsalat (2 pers)

800 g kartofler, 1 bundt forårsløg, 2 porrer, 2 fed hvidløg, ½ bundt purløg. Dressing: 1 tsk. dijonsennep, 1½ spsk. olivenolie, 2 tsk. vineddike, salt og peber.

Kartoflerne koges og skæres varme i skive, Snit forårsløg og porrer og bland med de varme kartoffelskiver. Tilsæt finthakket hvidløg, fintklippet purløg, salt og peber Rør dressingen sammen og hæld den over den lune kartoffelsalat. Serveres til kød, fjerkræ — gerne grillet.

Tropic delight (8pers)

3 æg, 250 g rørsukker, 250 g mel, 1 spsk. bagepulver, 350 g ananas i tern.

Pisk æg og sukker til en luftig masse. Vend mel, bagepulver og ananastern i. Hæld dejen i en smurt springform, drys med rørsukker og bag ved 225 grader i 25 min.

Go appetit.

Skrevet for 10 måneder siden

Helsinge Rundt på Cykel 2017
Annisse Idrætsforening